JABATAN KEWANGAN

Fungsi Jabatan

  1. Menyediakan dan mengawal Belanjawan tahunan MBSA.

  2. Menyediakan penyata kewangan Majlis.

  3. Menyelenggara rek​od-rekod cukai taksiran kawasan Shah Alam.

  4. Membuat pembayaran dalam tempoh 6 hari dari tarikh penerimaan dokumen lengkap dari pembekal .

  5. Menyediakan dan menguruskan bajet tahunan Majlis.

  6. Menyedia dan membayar emolumen kakitangan Majlis mengikut tarikh yang telah ditetapkan.

  7. Menguruskan kerja-kerja pentadbiran.​

     Fungsi Bahagian Hasil

    1. Menguruskan semua hal berkaitan kutipan hasil

    2. ​Menyelenggara rekod-rekod cukai taksiran kawasan Shah Alam

      Fungsi Bahagian Perakaunan

    1. Menyediakan penyata kewangan Majlis

    2. Menyediakan dan menguruskan bajet tahunan Majlis

      Fungsi Bahagian Perbelanjaan

    1. ​Membuat pembayaran dalam tempoh 6 hari dari tarikh penerimaan dokumen lengkap dari kontraktor/ pembekal.

    2. Menyedia dan membayar emolumen kakitangan Majlis mengikut tarikh yang telah ditetapkan.

Piagam Pelanggan

  1. ​Menerima bayaran dan mengeluarkan resit dengan serta merta di semua kaunter Majlis.​

  2. ​Menghantar bil cukai taksiran agar diterima oleh pemilik selewat-lewatnya 1 Januari dan Julai setiap tahun.​

  3. Memproses tuntutan bayaran prolehan bekalan, perkhidmatan Majlis dalam tempoh 6 hari dari tarikh invois diterima.​

  4. Menjelaskan bayaran dalam tempoh 6 hari bekerja daripada tarikh penerimaan dokumen lengkap dari Jabatan lain.​

  5. Menyediakan dan membayar emolument kakitangan Majlis mengikut tarikh-tarikh yang telah ditetapkan.