​PEJABAT CAWANGAN KOTA KEMUNING

Fungsi Pejabat Cawangan

  1. Menyediakan kemudahan bayaran bil setempat menerima aduan dan pertanyaan berkaitan MBSA.
  2. Menyelia dan memantau kerja-kerja pemborong/kontraktor yang dilantik oleh MBSA di bawah kawasan pentadbiran Pejabat Cawangan Kota Kemuning.
  3. Memproses dan membuat pengesahan dokumen bayaran pemborong/kontraktor di bawah seliaan Pejabat Cawangan Kota Kemuning.
  4. Mengambil tindakan ke atas aduan-aduan yang diterima melalui kaunter/surat/telefon/sistem e-aduan/emel dan lain-lain.
  5. Menerima permohonan pelan setara/lesen perniagaan dan pertukaran nama pemilik harta.
  6. Memantau dan menguatkuasa undang-undang dan peraturan yang sedia ada.
  7. Memastikan perkhidmatan sisa pepejal dan pembersihan awam mengikut jadual.
 

Piagam Pelanggan

  1. Menerima pembayaran bil dan mengeluarkan resit pembayaran serta-merta.
  2. Memberi maklumbalas aduan yang diterima dalam Sistem Aduan Awam MBSA dan kaunter serta surat pengaduan dalam tempoh tujuh (5) hari bekerja.​
  3. Menjalankan siasatan penerimaan aduan dalam tempoh 3 hari bekerja di semua Jabatan/Bahagian.
  4. Mengemukakan dokumen bayaran ke Jabatan Kewangan dalam tempoh 6 hari dari tarikh penerimaan dokumen permohonan yang lengkap.
  5. Menerima segala permohonan lesen / permit / pelan setara / pertukaran nama pemilik harta dan menghantar ke jabatan berkaitan dalam tempoh 24 jam.
  6. Penjualan buku / pelan setara bagi tambahan / pindaan rumah kediaman dan permit binaan sementara bagi kedai / pejabat.
  7. Memproses dan mengeluarkan ulasan permohonan pemulangan wang cagaran ke Jabatan Kewangan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan dengan syarat permohonan mematuhi syarat-syarat Majlis.
  
 
DIREKTORI PEJABAT CAWANGAN KOTA KEMUNING