AKTIVITI MBJ​​​

Mesyuarat Majlis Bersama Jabatan (MBJ)

Sepanjang sesi 2011-2014, Mesyuarat MBJ telah diadakan sebanyak dua belas (12) kali iaitu empat (4) kali setahun. Seramai dua puluh (20) orang AJK Cawangan telah dilantik sebagai AJK MBJ Pihak Pekerja. Tarikh mesyuarat MBJ yang telah dijalankan adalah seperti berikut :- 

  1. Mesyuarat MBJ Kali Kedua (2/2014)                 -        9 Mei 2014
  2. Mesyuarat MBJ Kali Pertama (1/2014)              -        11 Mac 2014
  3. Mesyuarat MBJ Kali Keempat (4/2013)             -        7 Disember 2013
  4. Mesyuarat MBJ Kali Ketiga (3/2013)                 -        11 September 2013
  5. Mesyuarat MBJ Kali Kedua (2/2013)                 -        20 Jun 2013
  6. Mesyuarat MBJ Kali Pertama (1/2013)              -        26 Mac 2013
  7. Mesyuarat MBJ Kali Keempat (4/2012)             -        15 Disember 2012
  8. Mesyuarat MBJ Kali Ketiga (3/2012)                 -        18 Oktober 2012
  9. Mesyuarat MBJ Kali Kedua (2/2012)                 -        5 Mei 2012
  10. Mesyuarat MBJ Kali Pertama (1/2012)              -        9 Mac 2012
  11. Mesyuarat MBJ Kali Keempat (4/2011)             -        2 Disember 2011
  12. Mesyuarat MBJ Kali Ketiga (3/2011)                  -        30 September 2011​

​​Antara isu-isu yang telah dibincangkan adalah seperti berikut :-

  1. ​Mewujudkan Tabung Majikan Prihatin bagi memelihara kebajikan ahli dan keluarga ahli.

  2. Rawatan dari hospital pakar untuk rawatan keguguran, rawatan semasa dan selepas bersalin.

  3. Memanjangkan rawatan bersalin di mana-mana hospital kerajaan dan swasta dan boleh menuntut bayaran balik perbelanjaan rawatan sehingga RM1,700.00 sahaja.

  4. Rawatan pergigian untuk pegawai dan kakitangan.

  5. Menambah bilangan klinik panel perubatan.

  6. Rawatan dialisis untuk pegawai dan kakitan yang memerlukan.

  7. Tuntutan pembelian cermin mata di lain-lain kedai optik selain dari kedai optik panel Majlis dengan mengemukakan resit pembelian.

  8. Anugerah kepada pegawai dan kakitangan yang cemerlang sepanjang perkhidmatan (APC).

  9. Anugerah Perkhidmatan Setia bagi perkhidmatan selama 25 tahun dan 30 tahun diambilkira perkhidmatan dari kontrak ke tetap.

  10. Mewujudkan Anugerah Khas Datuk Bandar.

  11.  Penghargaan kepada pesara.

  12. Sumbangan haji kepada bakal pesara.

  13. Kemudahan rumah rehat dibuka kepada kakitangan bertaraf kontrak.

  14. Menyediakan rumah kuartes untuk mengurangkan beban dan kemudahan kakitangan.

  15. Pinjaman kenderaan untuk pegawai dan kakitangan.

  16. Pinjaman komputer untuk kakitangan bertaraf kontrak dan tetap.

  17. Kemudahan pinjaman perumahan.

  18. Baju korporat Jawatankuasa MBJ.

  19. Menyediakan pakaian korporat / seragam kepada semua kakitangan Majlis sebanyak 2 pasang setiap tahun.

  20. Penambahbaikan grill di bahagian dapur serta tingkap di ruang tamu dan bilik tidur utama Kuarters MBSA di Seksyen  20.

  21. Memanjangkan bayaran balik telefon kepada kakitangan Pelaksana

  22. Menyerapkan Pekerja-Pekerja Sambilan (PRA) di semua jabatan ke taraf jawatan Kontrak.

  23. Menyediakan TASKA / TADIKA untuk kakitangan.

  24. Subsidi TASKA / TADIKA.

  25. Skim Insuran Berkelompok bagi Pekerja Sambilan Harian (PSH)

  26. Penyediaan Buku Kemudahan Kepada Pegawai Dan kakitangan

  27.  Penyediaan zon khas tempat letak kereta untuk kakitangan.

  28. Cadangan mewujudkan tempat letak kereta berpalang dan mengenakan bayaran.

  29. Mewujudkan pelekat kenderaan untuk kakitangan Majlis.

  30. Cadangan menaiktaraf pencahayaan tempat letak kereta yang gelap dan tidak berlampu.\

  31. Nombor tiang tempat letak kereta.

  32. Permohonan tambahan bilangan dan lokasi rumah rehat Majlis.

  33. Pemeriksaan Kesihatan (ESP) dibuka kepada pegawai dan kakitangan yang berusia dari 35 tahun dan ke atas.

  34. Memberi kemudahan kenderaan jenazah secara percuma bagi kes kematian kakitangan.

  35. Menitikberatkan keselamatan pejabat.

  36. Mewujudkan kelas mengaji Al-Quran.

  37. Kursus kepada kakitangan yang keberhutangan yang serius.

  38. Tambahan bilangan TASKA/TADIKA untuk anak kakitangan MBSA dan penetapan kadar baru yuran TASKA/TADIKA.

  39. Cadangan waktu anjal operasi TASKA/TADIKA.

  40. Cadangan bekalan baju batik kepada semua pegawai dan kakitangan Majlis.

  41. Kafeteria MBSA.

  42. Pertukaran tempat kerja bagi Pekerja Awam (Job rotation).

  43. Bayaran insentif kutipan sampah.

  44. Elaun kerja lebih masa bagi kakitangan Sambilan.

  45. Permohonan Insentif Tugas di stor.

  46. Permohonan elaun tanggungjawab khas pemandu.

  47. Elaun untuk anggota penguatkuasa berpangkat sarjan / koperal.

  48. Permohonan penyerapan anggota penguatkuasa yang bertaraf kontrak diberi taraf pekerja tetap.

  49. Permohonan mewujudkan jawatan tetap bagi Pengawal Keselamatan dan penjumudan Skim Jaga.

  50. Watikah pelantikan sebagai Jawatankuasa MBJ.

  51. Bilik Mesyuarat badan-badan kebajikan (NGO) MBSA.

  52. Permohonan taraf jawatan kontrak diserapkan ke jawatan bertaraf tetap.

  53. Mewujudkan jawatan Juruteknik Audio di Jabatan Korporat.

  54. Permohonan permaidani untuk surau kuarters Seksyen 20.

  55. Permohonan perlawanan bowling persahabatan antara pihak majikan dan pekerja.

  56. Penambahbaikan bengkel Seksyen 17.

  57. Sistem pengimbas  E-jari (tumbprint) yang rosak di setiap Jabatan. 

  58. Cadangan kepada pemandu yang telah lama berkhidmat dengan Majlis diberi keutamaan untuk memandu lori baru.

  59. Pindaan kepada Perlembagaan Majlis Bersama Jabatan (MBJ) MBSA.

  60. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Mesyuarat Perubatan.

  61. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MBSA.

  62. AJK ANULAE menjadi wakil tetap bagi Mesyuarat Taska / Tadika  MBSA.

  63. Cadangan paparan mengenai etika berpakaian untuk pelawat.​